CORE TRÉNINK

Trénink tělesného jádra „core“ , hýžďových svalů, svalů zádových a břišních je dnes nezbytnou součástí kondičního tréninku hráčů LH. Mnoho  trenérů  přemýšlí, jak tyto svaly trénovat izolovaně, což je chyba. Cílem při tréninku síly je zapojit jak dolní, tak horní končetiny, posilování provádět komplexními atletickými pohyby.

Trénink „core“ má tři cíle:
1) zvyšování výkonnosti
2) prevence proti zranění
3) rehabilitace po zranění

Pouze ve  třetím případě  je nutné svaly core posilovat izolovaně, nesmí však docházet k pohybům, kdy jsou záda kulatá.

Dr. Stuart Mc Gill je profesorem biomechaniky páteře na universitě Waterloo v Kanadě, problémem páteře se dlouhodobě zabývá. Myslím si, že každý trenér, by měl být seznámen s jeho myšlenkami. Profesor McGill je přesvědčen, že většina cvičení na „core“, která izolovaně posiluje tyto svaly, způsobuje zranění páteře , místo, aby jim předcházela.

Doporučuji přečíst článek www.backfitpro.com/pdf/selecting_back_exercises.pdf

Pokud stojíme zpříma , tak zdravá páteř má mírné lordotické zakřivení . Tato poloha je nejbezpečnější pro všechna silová cvičení s velkým odporem.

Profesor Mc Gill tvrdí, že páteř by jsme neměli zatěžovat cvičeními, jako například sedy-lehy, kde se při cvičení páteř ohýbá. Stejně, tak je kontraproduktivní provádět dřepy , či dřepy s činkou  s kulatými zády.

Profesor doporučuje, aby se svaly „core“ trénovaly komplexními pohyby, kde jsou zapojeny jak končetiny, tak svaly „core“. Zjednodušeně se dá říci, že při každém atletickém pohybu zapojujeme svaly „core“. Doporučuji zejména cvičení na agilitu, změnu směru, kde se horní polovina těla dostává do nerovnovážných poloh, které tyto svaly musí vyrovnávat. Intenzita s jakou se zapojují svaly „core“ záleží na dynamice pohybu.

Když bruslíme a odrazíme se jednou nohou do skluzu, tak protilehlá ruka jde do protipohybu, stejně tak, jako když běžíme. V LH však zároveň pracujeme s hokejkou, ruce musíme používat odděleně od nohou a naopak. Toto specifikum LH vyžaduje intenzivní zapojení svalů „core“ při bruslení, zejména při odrazu, kdy pracuje velký sval hýžďový. Trup musí být stabilizován, abychom zároveň mohli pracovat hokejkou.

Z tohoto důvodu, by dobrý trénink „core“ hráčů LH měl obsahovat cviky, kdy horní končetiny pracují odděleně od nohou. Příklady cvičení : nohy provádějí cvičení na žebříku, ruce driblují s hokejkou; nohy provádějí poskoky na bossu míči , ruce pracují s medicinbalem.

Podívejte se na trénink legendárního trenéra Tarasova, který předběhl svojí dobu. Jeho metody byly vysoce úspěšné a ty, co tento trénink vydrželi, dovedl na vrchol. Mnoho jich však odpadlo. Z této ukázky vidíte, proč byli Rusové svého času nejlépe kondičně připraveni.

You may also like...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *